PASIKALBĖKIME APIE MAMAS IR LIŪDESĮ: MOTINYSTĖS MELANCHOLIJA IR POGIMDYVINĖ DEPRESIJA. Mama Milda Kukulskienė

Paskelbė lovelymess 2018.02.13 0 Komentarai

 

Kai mąstau apie pirmąjį kartą, kai tapau mama, tarsi per miglą atsimenu tam tikras sunkesnes situacijas. Pavyzdžiui, labai skausmingą žindymo pradžią, kai verkdavome dviese su alkana naujagime, gimdos uždegimą, dėl kurio teko vėl savaitei atsigulti į ligoninę, tą būseną, kai aplinkinių šurmulyje jautiesi tarsi koks svetimkūnis, nes jau kažkur užnugary palikai senąją save, o dar nesupratai, kokia esi naujoji tu – mažo žmogaus mama. Žiūrėdama į tobulą naują gyvybę kartais pagalvodavau, kokia netobula esu pati – nepakankamai švelni, nekantri, pernelyg skubanti ar emocinga. Atsimenu, kaip pradžioje gąsdino mintys, kad nemokėsiu pasirūpinti, kad kai kuriose situacijose visiškai nerandu teisingų atsakymų ir nežinia kada galėsiu ramiai išsimiegoti visą naktį. Nors nepatyriau pogimdyvinės depresijos, bet stipraus džiaugsmo, meilės savo vaikui fone karts nuo karto pasitaikydavo liūdesio. Dabar, prabėgus kuriam laikui, suprantu, kad tokia pogimdyvinė melancholija – natūralus, daugumai moterų pasitaikantis reiškinys.

 

Apie pogimdyvinę depresiją esu girdėjusi iš sau artimų moterų – kai jauti tuštumą ir nėra jokio skirtumo, kad atėjo pavasaris, kai rankos nekyla rūpintis kūdikiu ar visiškai nejaudina jo verksmas, kai kyla mintys, kad vaikui būtų geriau be tavęs... Jaučiu, kad labai svarbu apie tai kalbėtis ir kartu bandyti atrasti, kas padeda moterims, kurias ištinka ši būsena.

 

 

Natūralu, būsimos mamos smegenys negali aprėpti ar įsivaizduoti viso to virsmo, kuris ištinka gimus kūdikiui. Nėštumui artėjant prie pabaigos mintys dažniausiai sukasi apie artėjantį gimdymą. Kai prieš akis laukia vienas didelis iššūkis, sunku galvoti apie kitus, vėlesnius etapus. Norėdamos "kontroliuoti situaciją", stengiamės kuo geriau pasiruošti praktiškai: išklausyti žindymo kursus, apsiginkluoti daiktais-daikteliais, užšaldyti maisto pogimdyviniam laikotarpiui, kitaip tariant, susukti kuo jaukesnį lizdą.

 

Nepaisant viso to, gimus kūdikiui galime pasijusti visiškai nepasiruošusios. Kūdikio gimimo džiaugsmą kartais aptemdo užklupęs liūdesys ir kiti sudėtingi jausmai. 

 

Tapimas mama – neapsakomai didelis pokytis

 

Tapimas mama, ypač pirmąsyk, yra kažkas neapsakomai didelio. Naujagimio išvaizda, trapumas, skleidžiami kniurksėjimo garsai ar verksmas pažadina iki tol nepažintą jautrumą. Juk dažnai tėvams jų pirmagimis būna pirmasis išvystas toks mažas žmogus. Tavo, kaip mamos, suvokta nepertraukiama atsakomybė už kūdikio sveikatą, gerovę, net gyvybę, gali stipriai išgąsdinti. Be to, retai kada viskas įvyksta "pagal planą", pasitaiko įvairių iššūkių: netikėta linkme pakrypęs gimdymas, skausminga ir sudėtinga žindymo pradžia, naujagimio ar mamos sveikatos problemos, nuovargis.

 

Pagalį į ratus kartais kiša pasikeitęs santykis su aplinka: aplinkinių replikos ir patarimai, artimųjų spaudimas, partnerio pagalbos nebuvimas ar stoka, neįsiklausymas, nepakankamas jautrumas. Gali atrodyti, kad esi visiškai viena, nors aplink pilna pagalbininkų. Taip pat gali kilti pagunda save lyginti su kitomis mamomis, kurioms, kaip atrodo iš šalies, viskas sekasi sklandžiau. “Tobulų mamų” randame ne tik aplink save, bet ir “Instagram” soc. tinkle, o temų savęs ir kitų lyginimui yra begalės, pradedant nuo nėštumo metu priaugto svorio, baigiant kūdikių ramumu ar raida.

 

Per trumpą laiką atsiranda daug naujos informacijos, kurią reikia apdoroti ir priimti. Ši informacija gali priblokšti, "išversti iš kojų". Ką jau kalbėti apie didžiulius hormoninius pokyčius moters kūne.

 

Motinystės melancholija ir pogimdyvinė depresija

Kartais mamos, būdamos didžiausios savo pačių kritikės, ima jaustis nepakankamai geromis mamomis vaikui, save nepagrįstai kaltina dėl nėštumo, gimdymo, žindymo eigos, jaučiasi nepilnavertės ("Nesugebu išnešioti/pagimdyti/pamaitinti savo kūdikio" ir t.t.).

 

Neigiami jausmai po tokio džiaugsmingo įvykio kaip gimdymas nėra toks jau retas dalykas. Motinystės melancholija, kitaip dar žinoma kaip “baby blues”, praėjus kelioms dienoms po gimdymo pasireiškia 70-80 proc. moterų. Tai yra lengviausia pogimdyvinės depresijos forma, pasireiškianti tokiais simptomais kaip: ašarojimas/verkimas be tikslios priežasties, nekantrumas, susierzinimas, nerimas, negalėjimas užmigti, nors kūdikis miega,  nuovargis, liūdesys, nuotaikų kaita, prasta dėmesio koncentracija. Nors motinystės melancholijos priežastys nėra iki galo aiškios, tai siejama su vykstančiais hormoniniais pokyčiais moters kūne. Kartais šie hormoniniai pokyčiai sukelia cheminius pokyčius, kuomet pakinta seratonino apykaita smegenyse, ir susergama depresija.

 

Pogimdyvinė depresija per pirmuosius metus po gimdymo nustatoma 10-15 proc. moterų. Jos simptomai apima minėtus pogimdyvinės melancholijos simptomus, be to, gali pasireikšti ryškūs apetito pokyčiai (sumažėjimas ar padidėjimas), atminties suprastėjimas, libido sumažėjimas, apatija, žemas savęs vertinimas, beviltiškumo, tuštumo jausmas, negalėjimas atsipalaiduoti ir nurimti, ryšio su kūdikiu kūrimo sunkumai, jausmas, kad negali tinkamai juo rūpintis ar baimė jam pakenkti, taip pat mintys apie savižudybę. Negydoma pogimdyvinė depresija gali paveikti vaiko raidą ir iššaukti pogimdyvinę psichozę.

 

Kviečiu pasikalbėti apie pogimdyvinę melancholiją ir depresiją. Šis seminaras gali būti naudingas, jei Jūs ar Jūsų partnerė/partneris (taip taip, pogimdyvinė melancholija ir depresija kartais pasitaiko ir vyrams) patiriate panašių sunkumų, jei jūsų sesuo, artima draugė ar kolegė užsiminė, kad jai itin sunku po vaiko gimimo ir ieškote būdų padėti. Realesnis situacijos vertinimas, teorinės ir praktinės žinios, gyvas pokalbis su panašius išgyvenimus patyrusiomis moterimis gali padėti pasijusti geriau. Pasikalbėkime apie mamas ir liūdesį.

 

Mama, sveikatos psichologė ir tinklaraščio Švelni Tėvystė autorė Milda Kukulskienė

 

 

Seminaras "Pogimdyvinė melancholija ir depresija: kas gali padėti pasijusti geriau?" vyks Lovely Mess interjero studijoje Vilniuje, Vasario 20 d. 18val. Seminaro mokestis - 10 EUR, kurį galėsite išleisti įsigydami prekių iš siūlomo asortimento. Dalyvių skaičius ribotas, todėl kviečiame registruotis el.paštu: info@lovelymess.lt arba FB žinute.

 

Komentaras